Mye har vært sagt om Apple og deres service, og senest denne uken kunne jeg lese denne artikkelen om hvor misfornøyd norske forhandlere er med Apple som leverandør. Mye har også vært sagt om Apple og den norske forbrukerkjøpsloven. Jeg leser nemlig stadig vekk at Apple ikke tillater kunder å benytte reklamasjonsrett på deres produkter – er dette virkelig sant? Hva er dine erfaringer med Apple og service?

Jeg kan fortelle litt om mine erfaringer og jeg er litt delt. Jeg har stått midt oppe i det og sett at når det funker, så funker det veldig bra. De tar virkelig «customer satisfaction» på alvor, men de kan kanskje også være litt arrogante og lite fleksible til tider. Alt skal gå etter boken – på godt og på vondt. Tidligere har jeg vært frustrert over å som forhandler være mellomleddet mellom kundene og Apple, og det hendte mer enn en gang at vi brukte mye tid, energi og kreativitet for å finne løsninger som både kunder og Apple kunne leve med. Ofte virket dette ganske meningsløst og unødvendig; hvorfor kunne ikke bare Apple gå inn og løse problemet? Det skal også sies at noen ganger løste de vanskelige saker på denne måten, og da spesielt hvis kunden tok direkte kontakt med dem. Systemet er veldig rettferdig, og alle skal få like god behandling. Support og dokumentasjon er veldig bra, og kundene blir i aller høyeste grad tatt på alvor.

Hva så med reklamasjonsretten? Jeg forstår ikke hvorfor dette er et stadig tilbakevendende tema. All min erfaring tilsier nemlig at Apple faktisk følger forbrukerkjøpsloven og gir kundene retten til å reklamere på produktene. Blir du nektet dette i en Apple-forretning bør du ta et alvorsord med de bak kassa. Apple har nemlig egne reklamasjonsskjemaer og rutiner for å håndtere de norske kjøpslovene. Det er nok liten tvil om at det blant kundene er litt ulike oppfatninger av hva denne reklamasjonsretten faktisk er. Noen mener at den er en femårig fullverdig garanti, men der er jeg ikke helt enig. Reklamasjonsretten gjelder for feil og mangler ved produktet Apple har produsert. Du kan ikke benytte reklamasjonsretten dersom du har brukt Macen som dørmatte og den ser ut som om den har vært med deg i krigen. Dette tar ikke Apple ansvaret for, og de kan virkelig være knallharde hvis de mener feilen er forårsaket av deg.

For å konkludere vil jeg nok si at kritikken mot Apple i stor grad er opphauset. Ja visst, de er harde og kunne helt klart tjent på å være mer rundhåndet og imøtekommende. De er et stort og veldig amerikansk selskap, og man kan fort føle seg veldig liten. Mye avhenger også av forhandleren, og deres vilje til å hjelpe deg som kunde. På den positive siden skal det sies at Apple har gode systemer, følger norske forbrukerlover og tar deg på alvor. Reperasjonstider er som oftest også ganske bra – særlig hvis du besøker Rune, Pekky og Kai på InfoGrafikk da såklart. Det er flinke gutter. 🙂

Hva slags erfaringer har du gjort deg med Apple og Service? Del gjerne din historie i kommentarfeltet under, og stem helst i menyen til høyre. Takk takk!